Середа
17.01.2018
09:33
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Пошук
Календар
«  Січень 2018  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Архів записів
Друзі сайту
Мар'янівська ЗОШ І-ІІІ ступенів імені Є.П.Гребінки

Звіт директора Мар'янівської ЗОШ І-ІІІ ступенів ім.. Є.П. Гребінки Гребінківської районної ради Полтавської області Ситнікової В.В. про свою діяльність на посаді протягом 2016-2017 навчального року

с.Мар'янівка 15.06.2017

Шановні присутні! Закінчився навчальний рік і тому ми зібралися сьогодні, щоб зробити певні підсумки роботи колективу школи, оцінити діяльність директора на посаді протягом 2016-2017 навчального року. На цих загальних зборах ми керуємося Положенням про порядок звітування директора Мар'янівської ЗОШ І-ІІІ ступенів перед трудовим колективом, представниками громадського самоврядування школи, щодо своєї діяльності на посаді протягом навчального року, яке було затверджено за загальних зборах у червні 2007 року. Як директор школи, у своїй діяльності протягом звітного періоду, я керувалася Статутом школи, Правилами внутрішнього трудового розпорядку, посадовими обов’язками директора школи, законодавством України, іншими нормативними актами, що регламентують роботу керівника загальноосвітнього навчального закладу.

1. Загальна інформація про школу.

Мар'янівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів є колективною власністю Гребінківської районної ради Полтавської області. Управління та фінансування здійснюється відділом освіти Гребінківської РДА, якому делеговані відповідні повноваження. Будівля школи прийнята в експлуатацію 1993 року, земельна ділянка, яка належить школі має площу 0,4 га. У 2016-2017 навчальному році працювало 15 педагогічних працівників (1 – за сумісництвом), 1 практичний психолог та 6 працівників з числа обслуговуючого персоналу. Навчання завершило 54 учні у 9 класокомплектах, середня наповнюваність класів становить 5-6 учнів. Перший клас школи здобували освіту 5 учнів.

2. Кадрове забезпечення.

У 2016-2017 навчальному році штатними працівниками Мар'янівська школа була забезпечена на 100%. Розстановка педагогів здійснюється відповідно до фахової освіти педпрацівників. При підборі нових кадрів (навіть обслуговуючого персоналу) враховується фахова підготовка, особисті та колективні якості, працездатність, інші характеристики. Час диктує все нові і нові вимоги до вчителя, тому доречним зараз є вміння працювати з комп’ютером, оргтехнікою. 100 % педагогів школи пройшли навчання інформаційним технологіям по програмі Іntel «Навчання для майбутнього». Перспектива в освіті така, що років через п’ять вчитель, який не володіє навичками роботи на комп’ютері та не використовує їх у своїй діяльності, не буде відповідати освітнім вимогам, та не зможе ефективно забезпечувати навчально-виховний процес з учнями. Адміністрація школи показує приклад усім вчителям - не тільки директор, а й заступник непогано володіють навичками роботи з оргтехнікою, яка розміщена у їх кабінетах та використовується для адміністративної роботи. Далеко не кожна сільська школа може похвалитися таким оснащенням адміністрації. По якісному складу педагогічних працівників наша школа виглядає в такому розрізі: 2 вчителя має вищу кваліфікаційну категорію, 5 – І категорію, 4 – ІІ категорію, 1 – 9 тарифний розряд, решта 3 молоді педагоги - спеціалісти. У розрізі базових дисциплін ситуація з укомплектованістю педагогічними кадрами має такий вигляд: . Середнє тижневе навантаження педагогічних працівників по школі становить 19 год. 3. Методична робота. У школі діє певна система методичної роботи. У школі діють семінари-практикуми: вчителів початкових класів, вчителів-предметників та класних керівників. Вже не один рік педагоги початкових класів працюють над проблемою «Єдність навчання і виховання», вчителі-предметники – "Сучасні прийоми і методи активізації пізнавальної діяльності учнів", класні керівники 5- 9 класів – "Виховання на народних традиціях". До реалізації завдань методичної роботи активно залучаються вчителі, які мають педагогічні досвід та вищу кваліфікаційну категорію. Вони є керівниками шкільних семінарів-практикумів, наставниками молодих учителів. За їх активної участі проходять предметні тижні, методичні засідання, тощо. В організації науково-методичної роботи з педагогічними кадрами школи результативно використовуються можливості кабінету заступника з НВР Семкова І.Ю. (з березня 2017 р. – Бойко Н.І.), де сконцентровані нормативні документи про освіту, зразки підручників, програми з базових дисциплін, матеріали з досвіду роботи кожного учителя, зразки оформлення шкільної документації, матеріалів на різноманітні конкурси, технічні засоби (комп’ютер, копіювальна техніка), тощо. Результативною була робота всіх методичних семінарів-практикумів. Учителі провели відкриті уроки, виховні заходи, ділились досвідом роботи по проблемах, зросла їх педагогічна майстерність. Внаслідок чого рівень навчальних досягнень учнів школи оцінюється хорошими показниками. Учителі школи йдуть в ногу з життям. Широко впроваджуються у практику інноваційні технології, суть яких полягає в тому, що навчання відбувається шляхом взаємодії всіх, хто навчається. З кожним роком нові інформаційні технології на уроках впроваджує все більше і більше педагогів школи. У 2016-2017 навчальному році атестувався 1 вчитель – Сердюк С.І., якому за результатами атестації було присвоєно кваліфікаційну категорію «спеціаліст другої категорії». Педагоги школи активно залучаються до роботи у районних семінарах, засіданнях творчих та ініціативних груп, науково-практичних конференціях тощо. Аналіз якісного складу та освітнього рівня педагогічних працівників школи дозволяють зробити висновок про можливість проведення навчально-виховного процесу на доброму рівні.

4. Навчальна діяльність учнів.

Протягом 2016-2017 навчального року робота педколективу була спрямована на особистісно-зорієнтоване навчання і виховання школярів. Велика увага у школі приділяється охопленню дітей навчанням. Станом на 1 вересня 2016 року до першого класу були залучені всі діти, яким виповнилось 6 років, а це 5 учнів. У школі існує універсальний профіль навчання. Учні нашої школи традиційно активні учасники міжнародних конкурсів. Цього року учасниками Всеукраїнського конкурсу з українознавства "Соняшник" стали 17 учасників, а конкурсу юних знавців математики «Кенгуру» - 18 учасників. Наші учні брали участь у районних олімпіадах. Але на жаль не відзначилися наші учні ні по яким предметам. За підсумками навчального року учні школи показали такий рівень досягнень. З 60 учнів 2-9,11 класів високий рівень показали 2 учні (4%), достатній – 18 уч (32%), середній рівень – 33 учні (59 %), початковий рівень – 3 учні (5%).

5. Виховна та позакласна робота.

Педагоги школи глибоко усвідомлюють, що соціальна адаптація учнів, розуміння ними своїх прав та свідомого виконання обов’язків у значній мірі залежить від правильно визначених та обраних шляхів реалізації виховного процесу. Тому пріоритетними питаннями у виховній роботі школи залишається забезпечення всебічного розвитку особистості, сприяння її самовихованню й самореалізації, спрямування їх у своїй діяльності керуватися загальнолюдськими цінностями, глибоко розуміти традиції свого народу. У зв'язку з цим виховна діяльність школи була спрямована згідно напрямків:

• Превентивне виховання.

• Морально-етичне виховання.

• Художньо-естетичне виховання.

• Громадянсько-патріотичне виховання.

• Трудове виховання.

• Фізичне виховання і пропаганда здорового способу життя.

• Економічне виховання.

• Екологічне виховання.

Районні виховні заходи у яких минулий рік взяла участь наша школа і показала активність та добрі результати:

• День козацтва.

• Численні конкурси малюнків.

Активним у житті школи було учнівське самоврядування. У школі діє система самоврядування «Старшокласник». При ньому діють кілька комісій: «Знання», «Дисципліна і порядок», «Здоров’я», «Рада суспільно-корисних і добрих справ», «Центр національного і культурного відродження», «Дозвілля», «Прес-центр». Силами активістів парламенту під керівництвом педагога-організатора та за допомогою учителів, класних керівників були організовані шкільні вечори «Нумо, хлопці!», вечір зустрічі Нового року, «Несподіванка в день св. Валентина», «Нумо, дівчата!». Також організовувалися численні шкільні дискотеки самими учнями з використання шкільної звукопідсилюючої техніки.Дозвілля дітей у вечірній час було організоване згідно можливостей школи. Також членами учнівського самоврядування систематично перевірялись робочі куточки у класах, вологе прибирання на перервах, стан озеленення школи. Згідно плану, щопонеділка відбувалися загальношкільні лінійки, де учні звітувалися за стан чергування по школі, проведену роботу. Незабутніми стануть відкриті виховні години:“На калині мене мати колихала ” (Шкода Р.Л..), “КТС(проект). “Пісня – душа народу” (Фаєнко Т.С.), “Твори добро! Бо ти – людина!” (Бойко Н.І.), “Я – майбутнє твоє, Україно ” (Тютюнник Ю.С.), “КТС.Театралізоване свято “Природа і ми”(Мартинова С.В.). Особлива увага приділялася вихованню здорового способу життя, охороні здоров’я та безпеки життєдіяльності учнів (місячник правових знань, тиждень протипожежної безпеки, місячник безпеки життєдіяльності та охорони праці). Проведено загальношкільні заходи: Олімпійський урок ”Спорт – гармонія тіла і духу ”, свято ”У країні дорожних знаків”, ”Іде по сонячних світах через країну знань мій вчитель ”, Свято козачат, ”Ми тебе не забули, Тарасе…” та ін. Учні школи взяли участь у районному фестивалі до Дня українського козацтва. На протязі навчального року в школі працювали гуртки: комп’ютерний, драматичний, математичний, танцювальний, вокальний, Клуб любителів прекрасного, робота яких сприяла розвитку творчості учнів, їх здібностей, талантів, формування естетичного смаку, здорового способу життя, задоволенню потреб учнів щодо реалізації їх особистості.

6. Правовиховна робота.

У квітні цього року в районі відбувся конкурс правової освітньо-виховної роботи у школах району. По результатам конкурсу роботу нашої школи в цьому напрямку відзначено як один із кращих. У навчальному закладі з учнями організовано такі форми правового навчання і виховання: - тематичні загальношкільні лінійки та класні години, - зустрічі з юристами. - лекції, бесіди на правову тематику. - анкетування. - зустрічі з працівниками правоохоронних органів. - уроки правознавства. - олімпіади з правознавства. - індивідуальні бесіди з важковиховуваними учнями. - батьківські лекторії. - відвідування проблемних сімей вдома. Практичним психологом школи регулярно і ефективно проводились корекційно-розвивальні заняття з учнями групи ризику та учнями, що потрапили у складні життєві умови. Та все ж за звітній період траплялись випадки протиправної поведінки учнів, зокрема вживання старшокласниками спиртних напоїв у вечірній час, тютюнопаління під час перерв, пропуски занять без поважних причин. Проте, за рахунок постійної профілактичної роботи, співпраці з органами внутрішніх справ, на обліку в кримінальній міліції у справах неповнолітніх Гребінківського РВ УМВС учні школи відсутні.

7. Соціальний захист.

Соціальна підтримка дітей пільгових категорій, що навчаються у школі, проводиться згідно з діючим законодавством. На початок навчального року були підготовлені списки учнів пільгових категорій. Кількість дітей у них становить:

• сиріт і напівсиріт –2;

• чорнобильців – 8;

• з неповних сімей – 10;

• багатодітних – 1.

Ці діти постійно перебувають у центрі уваги адміністрації школи., подарунки до нового навчального року за кошти центру соціальних служб для молоді, оздоровлення у пришкільному дитячому таборі «Зелений гайок». Також за бюджетний кошт діти з малозабезпечених сімей та діти позбавлені батьківського піклування щоденно отримують безкоштовне гаряче харчування у шкільній їдальні з розрахунку 15,35 грн. З опікунами дітей-сиріт підтримується постійний зв'язок класних керівників, практичного психолога, адміністрації школи.

8. Профорієнтаційна робота.

Професійна підготовка молоді починається ще в шкільні роки. Завдання школи – підготувати підростаюче покоління до свідомого вибору професії. Профорієнтаційна робота у Мар'янівській школі здійснюється під час навчально-виховного процесу: виховання трудових навичок у школярів під час прибирання території, розширення знань про професії на уроках. Якісному вихованню екскурсії на виробництво, позакласні виховні заходи. Активно в цьому році пройшов тиждень профорієнтаційної роботи. У ході тижня були проведені цікаві та інформаційно-насичені заходи. Активно допомагали у цьому працівники районного центру зайнятості. Значна профорієнтаційна робота з учнями, високий рівень підготовки випускників свідчить про те, що за минулий навчальний рік усі одинадцятикласники та дев’ятикласники працевлаштовані.

9. Співпраця з батьками.

Виховання учня в школі і сім’ї – щоденний нерозривний процес. Тому педагогічний колектив працює у тісній співпраці з батьківським колективом з метою створення найсприятливіших умов для самореалізації та розвитку школяра. Батьки є соціальним замовником школи, а тому беруть активну участь у навчально-виховному процесі. Вони є учасниками позакласних заходів, пов’язаних з професіями, світом захоплень, родинними святами. Однією з традиційних з форм роботи з батьками у Мар'янівській школі є батьківські лекторії. Тематика лекцій підбирається з врахуванням вікових особливостей дітей. У проведенні лекторіїв бере участь адміністрація школи, шкільний психолог.

10. Збереження і зміцнення здоров’я учнів та працівників.

Медичне обслуговування учнів та працівників школи організовано відповідно до нормативно-правової бази. Для якісного медичного забезпечення учнів та вчителів у закладі обладнаний медичний пункт де працює шкільна медична сестра, яка організовує систематичне та планове медичне обслуговування учнів, забезпечує профілактику дитячих захворювань. Щорічно на базі центральної районної лікарні діти проходять медичне обстеження. . Відповідно до результатів медичного огляду дітей, на підставі довідок лікувальної установи у школі формуються спеціальні медичні групи, а також уточнені списки учнів підготовчої, основної групи та групи звільнених від занять фізичною культурою на навчальний рік. Відповідно цих списків видається наказ по школі. Медичне обслуговування працівників школи організовано також на базі Гребінківської ЦРЛ. Вони щорічно проходять поглиблений медичний огляд у серпні за графіком кабінету профогляду медичної установи. Працівник їдальні проходить медичні огляди два рази на рік. Огляди відбуваються за рахунок держбюджету. На проходження медичного огляду кожному працівнику школи виділяється два дні. Проходження медичного огляду фіксується в санітарних книжках установленого зразка, які реєструються і зберігаються у директора школи. Важливим аспектом збереження здоров’я учнів є створення умов для раціонального харчування дітей протягом перебування у школі. Організація харчування учнів закладу регламентується законами України «Про освіту» (ст. 25), «Про загальну середню освіту» (ст..22), «Про охорону дитинства» (ст. 5), Постановою Кабінету Міністрів України від 22.11.2004 № 1591 «Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах», іншими нормативними документами. Згідно з вищезазначеними документами, учні 1-9 класів забезпечуються гарячим одноразовим харчуванням. Гаряче харчування учнів 1-9 класів відбувається на 3-ій перерві у їдальні школи. Цікавими оздоровчими заходами у школі є проведення традиційного Дня здоров’я, шкільної спартакіади, бесіди з фельдшером сільського ФАПу, показ відеофільмів про шкоду куріння, наркотиків, алкоголю. У планах виховної роботи кожного класного керівника є розділ «заходи по збереженню життя і здоров’я дітей», де запланована певна робота оздоровчого характеру з класом. Цікаво і змістовно відбулося оздоровлення молодших школярів у пришкільному таборі «Зелений гайок». Цього року вихованцями табору стали 25 учнів школи. Батьківської доплати в минулому році не було. Були залучені кошти за рахунок бюджетних та благодійних внесків:5000 грн. надала Мар’янівська сільська рада. Під час оздоровлення у таборі проведено цікаві масові заходи: екскурсія в м. Гребінка, екскурсії у сільський музей українознавства с. Велика Круча Пирятинського району,екскурсії на страусину ферму с. Вовча долина Лубенського району та Кінний завод с. Дібрівка Миргородського району, конкурси, розваги. Екскурсії дітей оплатило приватне підприємство «Мар’янівське-2014”.

11. Стан охорони праці та безпеки життєдіяльності.

Робота з охорони праці , безпеки життєдіяльності, виробничої санітарії, профілактики травматизму дітей у побуті та під час навчально-виховного процесу визначається у діяльності педколективу як одна із пріоритетних і проводиться відповідно до Законів України «Про охорону праці», «Про дорожній рух», «Про пожежну безпеку», Державних санітарних правил і норм улаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організацій навчально-виховного процесу, та інших численних нормативних актів, які регламентують роботу школи з цих питань. Стан цієї роботи знаходиться під постійним контролем адміністрації школи. Наказом по школі призначається відповідальний за організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладі, створено службу з охорони праці, сплановані заходи. На початку навчального року, напередодні канікул та святкових днів проводяться інструктажі з безпеки життєдіяльності серед учнів, відпрацьована програма вступного інструктажу. Регулярно відбуваються цільові інструктажі з учнями перед екскурсіями, походами, спортивними змаганнями. У школі в наявності необхідні журнали з реєстрації всіх видів інструктажів з питань охорони праці. Кожна класна кімната, спортзал має необхідний перелік документації з питань безпеки життєдіяльності. Також у приміщеннях школи розміщено кілька стендів по безпечній поведінці. Питання охорони праці та попередження травматизму неодноразово обговорювалися на нарадах при директорові.. Вивчаючи стан травматизму серед учнів, можна відмітити, що в навчальному закладі здійснюється належна робота щодо попередження нещасних випадків, створення безпечних умов навчання. Разом з тим залишаються високими показники травматизму дітей на уроках фізкультури. В школі розроблено низку заходів щодо попередження травматизму учнів, проведена відповідна робота з учителями. Причини виникнення травм з’ясовуються, аналізуються, відповідно до цього складаються акти та проводяться профілактичні заходи.

12. Фінансово-господарська діяльність.

Будівля школи прийнята в експлуатацію 24 роки назад. Адміністрація школи разом з колективом постійно працює над удосконаленням матеріально-технічної бази, підтриманню її у робочому стані. Фінансування потреб школи проводиться централізованою бухгалтерією відділу освіти Гребінківської РДА. Протягом навчального року систематично здійснювалася виплата заробітної плати, надбавок, доплат працівникам школи. За бажанням переважної більшості колективу було здійснено нарахування авансу. Вчасно здійснювалися бухгалтерією проплати за спожиті школою енергоносії. Завдяки злагодженості відповідальних за економію працівників, школа не виходить за ліміти спожитих енергоносіїв. Проте система опалення знаходиться у передаварійному стані і потребує негайних капітальних ремонтів. Це великі кошти, яких не має у бюджеті району. Не в кращому стані електромережа. За рахунок коштів отриманих за спільний обробіток землі здійснюється ремонт шкільної оргтехніки (а це комп’ютерний клас та комп’ютер і принтер для адміністративних потреб), поточні ремонти коридорів школи, закупівля миючих дезінфікуючих засобів для харчоблоку, внутрішніх туалетів. За рахунок благодійних коштів батьків здійснено ремонти та підготовку класних кімнат до навчального року. Працівниками централізованої бухгалтерії шкіл Гребінківського району планово проводиться інвентаризація майна, зауважень щодо забезпечення його збереження та оприбуткування немає. Завжди вчасно готується звітна документація, матеріали списуються, або оприбутковуються. Адміністрацією школи приділяється достатньо уваги естетичному вигляду навчального закладу. Коридори школи поступово міняють свій імідж, активно проводиться робота по озелененню коридорів, класних кімнат. Подвір’я школи завжди прибране, доглянуте. На квітниках щороку висаджуються квіти, які протягом літа доглядаються учнями школи, своєчасно обрізаються дерева, кущі. Фарбується огорожа, біляться дерева. Обслуговуючим персоналом проводиться скошування трави на газонах, винесення та періодичне вивезення сміття з території школи. Останнім часом у Гребінківському районі виникла проблема оптимізації мережі навчальних закладі у зв’язку з катастрофічним зменшенням кількості учнів у школах протягом останніх років. Політична ситуація перед черговими виборами не дозволяє здійснити скорочення малокомплектних навчальних закладів у невеликих селах району. При цьому фінансування освіти здійснюється по формульним розрахункам на одного учня. Ситуація дійшла до крайньої межі: учень малокомплектної школи обходиться бюджету у кілька разів дорожче ніж учень великої школи. При цьому коштів на утримання усіх закладів району на цей фінансовий рік катастрофічно не вистачає навіть на захищені статті. Наш Гребінківський район опинився у тяжкому становищі у області. Про видатки у цьому році на ремонти приміщень шкіл, ліквідацію аварійних ситуацій, закупівлю матеріалів та обладнання ніхто не говорить – їх просто не має. Та ще й підключилася фінансова криза – ціни на матеріали різко підскочили. Тому повноцінна підготовка нашої школи до нового навчального року стає проблематичною через відсутність коштів. Зрозуміло, я як директор використаю для цього усі можливі резерви: спонсорські кошти, позабюджетні кошти, але їх недостатньо для такого обсягу робіт.

13. Управлінська діяльність.

Управління школою здійснюється згідно річного плану роботи школи, плану внутрішкільного контролю та календарних планів вчителів-предметників і планів виховної роботи класних керівників. Така система планування, що відпрацьована у школі і заснована на взаємодії всіх ланок, підрозділів та учасників навчально-виховного процесу, забезпечує координацію їх діяльності, єдність вимог, контролю та взаємоконтролю в процесі роботи, сприяє досягненню ефективності та вдосконаленню навчально-виховного процесу й забезпечує планомірний розвиток школи. У навчальному закладі в наявності усі нормативно-правові документи, що регламентують діяльність загальноосвітнього навчального закладу. З підключенням школи до мережі Інтернет стало можливим користуватися матеріалами сайтів Міністерства освіти і науки України, головного управління освіти, сайтами обласних інститутів післядипломної освіти, інших закладів освіти, що дає можливість оперативно й мобільно користуватися достовірною інформацією вчителям і адміністрації школи, вчасно знайомитися з новими документами та, навіть, їх проектами. Контроль - це важлива, складна та об’єктивно необхідна функція управління. У школі ефективність здійснення контролю зумовлює якість реальних і подальше прогнозування бажаних показників розвитку закладу освіти, його навчально-виховного процесу та діяльності всього шкільного колективу. Контроль дозволяє тримати в полі зору управління найважливіші питання школи, своєчасно реагувати на відхилення від норми та на негативні явища, знаходити невикористані резерви, підтримувати оптимально трудову атмосферу в колективі. У школі адміністрацією використовується багато різних форм контролю за станом навчально-виховного процесу і , в першу чергу, таких традиційних як вивчення викладання стану предметів та виконання навчальних планів та программ, перевірка класних журналів, щоденників поведінки, тощо. Аналіз результатів внутрішньошкільного контролю знаходить відображення у рішеннях педагогічної ради школи, відповідних наказах по навчальному закладу. Крім контролю за рівнем знань та навчальних досягнень учнів проводяться систематичні дослідження стану відвідування занять та стану навчальної дисципліни. За результатами моніторингу адміністрація школи приймає певні управлінські рішення щодо конкретних учителів та учнів. Враховуючи сучасні вимоги, стиль керівництва Мар'янівською школою більш близький до демократичного, так як більшість рішень приймаються на основі врахування думки колективу й інтересів справи, створюється такий мікроклімат, коли успіхи кожного сприймаються позитивно, ініціатива й самостійність підтримується, повноваження делегуються. Директор школи у роботі з працівниками дотримується партнерського стилю керівництва. Проблеми обговорюються й виробляються різні варіанти рішення, з них обирається найбільш оптимальний, затверджується і в подальшому здійснюється. Основними формами спілкування є наради, індивідуальні бесіди, інформування. Контроль здійснюється не заради пошуку винних, а заради позитивного кінцевого результату. На моє переконання, завдяки такому стилю керівництва у школі залишається мінімум агресивності, наявне творче вирішення справ; переважають такі методи керівництва як порада, особистий приклад, похвала; ставлення до людей – шанобливе, вимогливість поєднується із справедливістю, спілкування ввічливе, поважливе, рідко з наказом. У зв'язку з цим я надаю колегам більше самостійності, відповідної їхній кваліфікації і характеру роботи, створюю необхідні умови для самореалізації. У кожному зі своїх підлеглих бачу, насамперед, особистість у всьому розмаїтті її людських якостей і властивостей. Таких якостей у адміністративній роботі вимагаю не тільки від себе, а й від своїх заступників.